روش‌های جلوگیری از هک حساب کاربری تلگرام

ویژگی‌های امنیتی برنامه تلگرام

ویژگی‌های امنیتی تلگرام و جلوگیری از هک شدن اکانت تلگرام

ایرانیان، همانند سایر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه از قاعده شبکه های مجازی جدا نبوده و با زندگی آنان اجین شده است؛ و هر شخص برای خود به صورت خاص مصارف خود را از طریق این برنامه ها دنبال می کند. تلگرام به عنوان یکی از برنامه های پیام رسان مطرح برای ایرانیان پررنگ و مطرح شده است کما اینکه در سراسر دنیا شناخته شده است و تا امروز در تست های امنیتی بسیاری سربلند خود را نشان داده و هم اکنون جزء 5 پیام رسان برتر دنیا محسوب می شود. همواره باید دانست که امنیت یه کمیت نسبی بوده و همیشه به صورت 100 درصد و در حد کمال محیا نمی شود؛ به همین دلیل در این مبحث قصد داریم به بررسی فاکتورهای مهم امنیت تلگرام بپردازیم و علاوه بر آن، راهکارهایی را برای افزایش امنیت تلگرام به شما ارائه کنیم، پس با هماتل همراه باشید.

امنیت پیام رسان تلگرام چقدر است؟

اگر تلگرام یکی از برنامه هایی است که به عنوان پیام رسان بر روی گوشی خود نصب کرده اید یا می خواهید نصب کنید حتماً در رابطه با امنیت بالای این پیام رسان حرف های زیادی شنیده اید. در واقع سرویس پیام رسانی تلگرام، یکی از ایمن ترین سرویس های پیام رسانی حال حاضر دنیا است که امنیت آن هم رده با پیام رسان هایی همچون واتس­آپ، سیگنال، فیسبوک و … می باشد.

به منظور اینکه پیام هایی که مابین سرور و کاربر رد و بدل می شوند به صورت کشف نباشند و یا به اصطلاح عامیانه شنود نشود باید ویژگی رمزنگاری پیام ها برای کد شدن ارتباطات اضافه شوند، موضوع دیگر امنیت خود سرورهاست که محل نگهداری تمام اطلاعات بوده و اگر امنیت لازم را نداشته باشند و به سادگی مورد هجوم قرار بگیرند، ممکن است تمام اطلاعات کاربران در خطر قرار بگیرند.

امنیت تلگرام

اخیراً تگرام از یک پروتکل رمزنگاری اختصاصی به نام MTProto رونمایی کرد که این پروتکل رمزنگاری پیام های سمت فرستنده را قبل از ارسال به سمت سرور رمز کرده و سرور بدون دستکاری و باز کردن پیام آن را به سمت گیرنده ارسال می کند. MTProto از الگوریتم های رمزنگاری شناخته شده AES و SHA-256 برای انجام عمل رمزنگاری استفاده می کند و البته از آنجایی که سرور به کلیدهای رمزنگاری دسترسی دارد طبیعتاً هم به متن پیام ها و تمام اطلاعات کاربران دسترسی دارد.

البته ذخیره پیام ها در سرور، به لحاظ امنیتی یک نقطه ضعف محسوب می شود، اما به لحاظ کاربردی، یک قابلیت خود به خود مفید تلقی می شود. چرا که در این روش می توان از طریق دستگاه های مختلف به یک حساب کاربری متصل شده و در همه دستگاه های به پیام های شخصی خود دسترسی پیدا کرد. با این وجود تلگرام برای سیستم عامل های متفاوت رابط ها و روش های متنوعی را اعلام کرده است تا کاربران بتوانند به پیام های خود دسترسی داشته باشند. با این وجود تلگرام قابلیت چت مخفی تلگرام Secret Chat را به کاربران معرفی می کند که بدون نگهداری اطلاعات در سرور به صورت End-To-End فرستنده و گیرنده با ایجاد یک خط اختصاصی چت کنند. البته این پیام ها فقط در دستگاه گیرنده و فرستنده ذخیره شده و پس از مدتی به صورت خودکار حذف خواهند شد.

روش هایی برای افزایش امنیت تلگرام

تلگرام همواره می کوشد با توجه به فیدبک های کاربران خود را بروز نگه دارد و پارامترهای امنیتی و آپدیت را به صورت مداوم برای برنامه های کاربری خود ارائه می دهد. اما همانطور هم که در پیش تر در ابتدای مبحث گفتیم امنیت کمیتی نسبی است و همیشه کامل نیست شما را به خواندن نکاتی برای بالاتر بردن امکانات پیشنهاد می دهیم.

1- عدم نصب برنامه های دستکاری شده

تلگرام برای اینکه بتواند پلتفرم خود را برای توسعه دهندگان باز بگذارد این مجوز را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند با استفاده از API های تلگرام بتوانند امکانات خاصی را برای برنامه های خود اضافه کنند. از این دست برنامه ها می توان تلگرام طلایی، موبوگرام، تلگرام پلاس و بینهایت برنامه دیگر که همگی نسخه های دستکاری شده هستند و گاهاً رایگان یا به صورت پولی به کاربران در مارکت های رسمی و غیررسمی ارائه می شوند برخی از این نسخه ها با نیت خیر امکاناتی را به کاربر ارزانی می دهند اما برخی دیگر با ارائه سرورهای قدرتمند در پشت این برنامه ها اقدام به جمع آوری اطلاعات دریافتی و ارسالی کاربران می کنند تا بعدها از این اطلاعات استفاده کنند. از اینرو پیشنهاد هماتل به شما فقط و فقط استفاده از برنامه های تأیید شده تلگرام از وبسایت تلگرام یا مارکت رسمی اپل و گوگل است.

2- قرار ندادن گوشی در اختیار دیگران

به دلیل اینکه اتصال جدید منوط به دریافت کد فعال سازی از طریق پیام تلگرامی و یا اس­ام­اس در دستگاه های قبلی است، هرگز هرگز و هرگز گوشی که دارای تلگرام متصل به حساب است و یا سیم کارت خود را در اختیار افراد قرار ندهید.

3- فعال کردن اعتبارسنجی دومرحله‌ای

بعد از اولین ورود شما به حساب کاربری خود بر روی گوشی به بخش حریم خصوصی رفته و Two-step Verification را فعال نمایید. بدین ترتیب هر شخصی که بخواهد با شماره شما به حساب شما دسترسی داشته باشد نیاز به دو کد خواهد داشت یکی کدیست که تلگرام برای شما ارسال می کند و به صورت خودکار تولید می شود و دومی کدی خواهد بود که شما اعتبار سنجی دومرحله ای ثبت کرده اید؛ پس بنابراین امنیت شما به صورت نسبی افزایش خواهد یافت.

امنیت تلگرام

نتیجه گیری

تلگرام هم همچون سایر برنامه های دیگر در خارج از کشور ایران و در روسیه تولید و پشتیبانی می شود، این شرکت سیاست های خاصی را برای حفظ اسرار و اطلاعات مردم به کار گرفته است و طی این سال ها توانسته در محرمانگی اطلاعات عملکرد خوبی را از خود بروز کند تا جایی که حتی به دولت خود اطلاعات را نفروخته است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، سعی کنید از گفتن حرف هایی که ممکن است در آتی برای شما مشکل ساز شود و از آن گفته ها علیه خودتان استفاده شود حتی المقدور خودداری نمایید. شبکه های مجازی همچون سیگنال، اینستاگرام، مسنجر، فیسبوک و … آلبوم شخصیتان نیست که نزد خودتان باشد، بدانید تا زمینه ساز مکافات خودتان نباشید.

اصولی کار کنید و از این پیام رسان با خیال راحت استفاده کنید، تلگرام تا به امروز هک نشده است.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.