روش‌های نگهداری از باتری گوشی موبایل

استفاده صحیح و نگهداری از باتری گوشی موبایل

مقدمه‌ای بر نگهداری از باتری گوشی موبایل

باتری سال های سال است که با مردم از گذشته تا به امروز همراه بوده و هر روز دچار دگرگونی شده است؛ چه به لحاظ وزن، سایز، ابعاد، شکل، تکنولوژی، مواد مصرف شده و غیره. اما از رایج ترین این باتری های می توان به چند نوع زیر رسید. با هماتل همراه باشید تا با هم نکاتی را پیرامون باتری های موبایل بررسی نماییم.

انواع باتری گوشی موبایل

  • نیکل کادمیوم (Ni-CD): عمر طولانی و باید کامل شارژ و دشارژ به علت اثر حافظه شوند.
  • نیکل متال هیدرید (Ni-MH): مشابه کادمیوم بوده و برای عدم استفاده در مدت طولانی باید خالی نگهداری شوند تا سولفات نکند.
  • لیتیوم یون (Li-ion): بر عکس متال هیدرید برای عدم استفاده باید پر و نیمه پر باشند و از سیستمی خاص و دقیق برای شارژ و تخلیه استفاده می کنند.
  • لیتیوم پلیمر (Li-pol): بهبود یافته نسل باتری لیتیوم یون بوده و مشکل انفجار و ظرفیت بهبود یافته است.

شارژ و دشارژ باتری گوشی موبایل

شارژ فرآیندی است که طی آن باتری پر می شود و عمل عکس شارژ را دشارژ که با کم شدن ظرفیت باتری مواجه شده می گویند. اکثر باتری ها در طول عمر خود معمولاً اگر مصرف نشوند به طور معمول روزانه 1% از ظرفیت خود را از دست خواهند داد.

برای شارژ باتری گوشی خود حتماً از شارژرهای اصلی استفاده نمایید تا باتری شما بیش از حد داغ نشود و آسیبی به باتری و مدارات آن وارد نگردد.

چگونه گوشی خود را شارژ کنیم؟

نکات نگهداری باتری

  • برای عمر بهتر باتری خود در زمان شارژ از استفاده همزمان با گوشی پرهیز نمایید.
  • از شارژر خودتان استفاده نمایید؛ گوشی های جدید دارای تکنولوژی شارژسریعFast Charge” دارای مدارات قطع و کنترل هم در باتری و هم در کلگی شارژر می باشند؛ فلذا از شارژر فست برای گوشی هایی که پشتیبانی نمی کنند استفاده نکنید.
  • از کابل مرغوب و شارژر اصلی استفاده نمایید.
  • به عمر مفید و اطلاعاتی که کمپانی سازنده می دهد توجه نمایید مثلاً: “برای مدلی خاص از گوشی کمپانی سازنده تعداد دفعات شارژ و دشارژ کامل را 2600 مرتبه اعلام می کند.”
  • باتری خود را در 13% شروع به شارژ نموده و تا همین اندازه بیشتر دشارژ و مصرف نکنید چرا که احتمال آسیب به قطعات روی برد گوشی رفته و پردازنده و یا هارد گوشی خود را بر اثر ضعف انرژی و کاهش بیش از حد ظرفیت باتری از دست ندهید.
  • با توجه به مدارات قطع کننده در گوشی باتری را تا ظرفیت 90 الی 100 درصد می‌توان پر نمود بدون اینکه آسیبی به باتری وارد شود، اما مدت زمان زیادی را در وضعیت شارژ فول نگهداری ننمایید.

چگونه باتری معیوب و یا در حال خراب شدن را تشخیص دهیم؟

  1. اگر گوشی شما در درصدی خاص خاموش می کند.
  2. اگر گوشی شما به یکباره ریستارت می شود و دوباره روشن می شود.
  3. اگر باتری پس از شارژ به یکباره حجم زیادی را در مدت کوتاه از دست می‌دهد. به طور مثال: در عرض یک ساعت باتری 30 الی 60 درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.
  4. اگر باتری باد کرده و یا شکم داده است، دلیلی بر نزدیک شدن به پایان عمر خود است.
  5. اگر گوشی اصلاً شارژ نمی شود.
  6. اگر گوشی بیش از حد داغ می کند.
  7. اگر صفحه نمایش گوشی بالا آمده و قوس برداشته است.

در صورتی که یکی از احتمالات بالا برای شما اتفاق افتاده باشد؛ احتمال بدهید که باتری شما نیاز به تعویض دارد.

در بعضی موارد تعویض نکردن باتری معیوب منجر به خسارت های بیشتر به قطعات حساس خواهد شد، پس توجه کنید که باتری را به صورت استاندارد استفاده نموده و بدانید که باتری یک قطعه مصرفی بوده و عمر مفید خود را دارد و در زمان مناسب بایستی تعویض گردد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.