ویژگی‌های اینترنت نسل پنجم یا 5G

فناوری نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی 5g

اینترنت 5G همه آن چیزی که شما نیاز دارید

5G بسیار پرسرعت بوده و چطور میشه به سرعت 5G دریافت کرد

فناوری نسل پنجم یا همان 5G در واقع بزودی آمده بهره‌برداری خواهد شد؛ در واقع، به صورت آزمایشی برخی از شهرها و یا کشورها آماده دریافت این نسل خواهند شد. 5G نسل آینده شبکه‌های ارتباطی موبایل است که بعد از نسل ماقبل خود 4G/LTE و با وعده سرعت بسیار بالاتر، تأخیر پایین‌تر و ارتباطات پایدارتر می‌باشد؛ پس بنابراین می‌توان به مرور صفحات اینترنتی، بازی، فیلم و دانلود با کیفیت بالاتر و سریع‌تر دست یافت.

ویژگی‌های اینترنت 5G نسبت به 4G

سرعت دانلود در این نسل به طور میانگین حدود 1Gbps و یا حتی بیشتر است، و مطمئناً فیلم‌های تمام 4K در چند دقیقه دانلود شده و هرگز برای بافرینگ انتظار نمی‌کشید.

هرآنچه که باید درباره نسل 5 شبکه های ارتباطی بدانید

اما 5G اگر بیشتر از شبکه‌هایی همچون 4G فرصت توسعه و رشد داشته باشد می‌تواند موجب رشد فضای اینترنت در بلندمدت شده و در اینترنت اشیاء یا همان IOT بکار برده شود و موارد استفاده جدیدی ابداع شود که در نسل‌های ماقبل خود به دلیل وجود شبکه‌های با سرعت پایین میسر نبوده است.

5G چیست؟

یک شبکه تلفن همراه 5G

اولین موردی که به ذهن می‌رسد این است که چطور به شبکه 5G باید دسترسی داشت، که این موضوع مانع بزرگی برای پیشگامان این نسل است، چرا که هنوز بسیاری از تولیدکنندگان و پیشگامان صنعت تکنولوژی در این نسل فعالیت ندارند.

در ایالات متحده آمریکا می‌توان به 5G در شبکه Verizon دریافت کرد، اما فقط در شهرهای شیکاگو و مینیاپولیس قابل دریافت است که آن هم به صورت جامع نمی‌باشد و فقط قسمت‌هایی از شهر دارای پوشش است. اکثر شهرها تا پایان سال 2019 و بعد از آن به این فناوری تجهیز خواهند شد و در طولانی مدت به غیر از Verizon شبکه‌های دیگر هم به فناوری 5G خود را تجهیز نمایند؛ اما در حال حاضر اپراتورهای شبکه محدودی برای شما وجود دارند.

هرآنچه که باید درباره نسل 5 شبکه های ارتباطی بدانید

در ایران هم با توجه به وجود اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل به عنوان بزرگترین اپراتورهای ایرانی پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال دیگر این فناوری کم‌کم پا به ایران گذاشته و باید گفت که در ایران جامع‌ترین شبکه در حال حاضر شبکه 2G بعد از آن 3G و سپس 4G است. هرچند که شرکت‌های ایرانی در بکارگیری از تمام ظرفیت نسل‌های قبلی دچار مشکل هستند و با اختلالاتی در توسعه نسل‌های شبکه تلفن روبرو هستند و نمی‌توانند غایت سرعت در شبکه 4G را ارائه دهند.

البته این موضوع در بخش‌های دیگر جهان هم صادق است به طور مثال در انگلستان، اپراتور EE در 30 ماه می، Vodafone در ماه ژوئیه و سه اپراتور دیگر تا پایان سال کم‌کم خود را به فناوری 5G تجهیز خواهند کرد.

پس در مراحل اولیه نسل 5G پوشش شبکه محدود و انگشت‌شماری را خواهد داشت و در استرالیا هم داستان بدین صورت ادامه خواهد یافت.

معمولاً در پشت صحنه و قبل از اینکه گوشی‌های موبایل و یا خدماتی بر بستر نسل 5G ارائه شود می‌بایست زیرساخت‌های 5G را شرکت‌های ارائه دهنده ایجاد نمایند. به طور مثال AT&T دارای پوشش 5G در شهرهای متعددی است و فقط باید گوشی‌هایی برای استفاده از این شبکه معرفی شده باشد.

هرآنچه که باید درباره نسل 5 شبکه های ارتباطی بدانید

با این وجود با توجه به جایی که در آن زندگی می کنید، باید انتظار بکشید تا فناوری 5G به شما ارائه شود، البته نه فقط کشور شما بلکه منطقه و شهر خودتان؛ اگر در کلان شهرها زندگی می‌کنید تا چند سال آینده دستیابی به این فناوری برای شما رقم خواهد خورد ولی برای برخی روستاها حتی ممکن است که 4G هم نداشته باشند. اگر هم که در شهر شما این فناوری ارائه شود چون توسط شرکتی خاص بوده و دارای نقاط کور می‌باشد مداوماً بایستی اقدام به تغییر شبکه و سوئیچ نمایید. البته اینها همه مشکلات موقتی بوده و در نهایت اکثر اپراتورهای شبکه تلفن همراه از 5G پشتیبانی خواهند نمود و در نهایت به تمام جامعه عرضه خواهد شد که فقط نیاز به کمی زمان دارد.

یک گوشی تلفن همراه 5G

همینطور یک زیرساخت شبکه 5G نیاز به یک گوشی با فناوری 5G دارد. زیرا اکثر گوشی‌های فعلی از فناوری 5G پشتیبانی نمی‌کنند.

بسیاری از گوشی‌های 5G از قبیل Samsung S10 5G، LG V50 ThinQ، Oppo Reno 5G و ZTE Axon 10 Pro 5G اعلام و معرفی شده‌اند. اما بسته به اینکه کشور شما از این فناوری پشتیبانی کند یا بسیار کم است و یا اصلاً‌ وجود ندارد.

برخی گوشی‌ها برای مناطقی خاص تولید شده و دارای قفل شبکه می‌باشند و نمی‌توان در شبکه‌های دیگر از آن گوشی‌ها استفاده کرد؛ مورد بعدی سازگاری گوشی‌ها با تجهیزات اپراتورهاست که باید کمی برای این موضوع صبر به خرج داد.

سلامتی افراد هم موردی دیگر است که برخی بر این باورند که این فناوری که مستقیماً‌ با امواج سروکار دارد بر سلامتی انسان تأثیر سوء گذاشته و موجب ایجاد تنش‌های عصبی و یا حتی ایجاد برخی سرطان‌ها خواهد شد.

نتیجه‌گیری

5G نسل جدیدی از فناوری ارتباطی مختص شبکه‌های ارتباطی قابل پشتیبانی و موبایل است. این شبکه طی 5 سال و در ایران تا یک دهه آتی فراگیر خواهد شد و ابعاد و وسعت اینترنت را به افزایش خواهد داد. زیرساخت‌های داخلی مخصوصاً ایران جوابگوی این فناوری نیست چراکه پهنای باند اینترنت ایران ظرفیت این سرعت و پهنا را نداشته و ندارد همانطور که در نسل قبل 4G شاهد هستیم به دلیل ضعف در زیرساخت عملاً سرعت و کیفیت مطلوب را کاربران نداشته و ناراضی هستند و فقط از 4G یا در آتی 5G فقط اسمی در کنار آنتن موبایل خود را به خوشی می‌بینند.

هرآنچه که باید درباره نسل 5 شبکه های ارتباطی بدانید

نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی موبایل دستگاه‌های مختص خود را می‌طلبد که از این فناوری پشتیبانی کنند؛ پس در ابتدای کار زیر ساخت پی ریزی شده و در گام‌های بعدی دستگاه‌ها معرفی خواهند شد. هزینه‌های عملیاتی سازی این فناوری هم برای اپراتورها و هم برای استفاده کنندگان نهایی بسیار بالا بوده و اگر همه چیز درست باشد هیجان سرعت ارمغان این فناوری برای مردم خواهد بود.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.