پرداخت با دستگاه‌های هوشمند در چین

چینی ها با استفاده از دستگاه های هوشمند پرداخت های خود را انجام می دهند

از دیروز در چین برای برخی فروشگاه های خرده فروشی پرداخت با استفاده از ماشین های تشخیص چهره میسر شده است. با رسانه هماتل همراه باشید تا با هم کمی درباره این شیوه پرداخت گپ بزنیم.

در حالی که غول های فناوری آمریکایی در حال رواج پرداخت های موبایلی هستند؛ چین در تلاش است تا برخلاف آن شرکت ها پرداخت های موبایلی را کنار گذاشته و به سادگی از طریق صفحات نمایش مردم خریدهای خود را انجام دهند.

پرداخت با استفاده از موبایل در چین

Alipay و WeChat Pay دوشبکه بزرگ پرداخت تلفن همراه در چین هستند و با هم برای بدست آوردن جایگاه اول پرداخت های غیرنقدی در چین تلاش می کنند. و در نصب دستگاه هایی برای پرداخت بوده که کاربر از طریق تعامل با این صفحات پرداخت های خرد خود را در سطح کشور انجام می دهد رقابت می کنند. بازار این صفحات نمایش برای بهبود بهره وری و بالارفتن سرعت فروش در خرده فروشی ها مطرح شده است.

در یک بازه زمانی کوتاه چند ماهه، این دو غول از دو سیستم رقیب و یک ارتقاء چشم گیر روبه­رو بوده اند. در ماه دسامبر AliPay بیش از 700 میلیون کاربر فعال فقط در چین داشته است و برای اولین بار یک دستگاه پرداخت با استفاده از تشخیص چهره به صندوقداران معرفی کرد. این شرکت از شرکت های تابعه هولدینگ علی بابا است.

در ماه مارس هم تنسنت سیستم پرداخت WeChatPay را با اسکن کدهای QR در تلفن ها و یا اسکن چهره آنها معرفی کرد و این اجازه را به کاربران می داد تا به انتخاب خود روش پرداخت را انتخاب کنند. در ماه بعد AliPay دستگاهی کوچکتر از آی پد مینی را با هزینه ای 1999 یوان حدود 290 دلار با قابلیت تشخیص چهره و قیمتی کمتر از دستگاه اولیه تولید و معرفی کرد.

به گفته تحلیل گران، ماشین ها برای ماندن هستند. ژنگ چینگ ژنگ تحلیل گر موسسه تحقیقات مالی سانینگ می گوید: “در چین تشخیص چهره به یک بلوغ نسبی رسیده است و به احتمال زیاد به عنوان یک ویژگی استاندارد برای انجام معاملات نقدی در آینده به کار گرفته می شود.”

مسابقه چهره ها

تراکنش های مالی چینی ها نشان دهنده برتری و رهبریت AliPay در رقابت با اصلی ترین رقیب خود یعنی WeChatPay را نشان می دهد.

این حرکت های قابل توجه و ستایش بوده، زیرا AliPay و WeChatPay 90 درصد از سهم بازار پرداخت های شخص ثالث در کشور چین را به خود اختصاص داده اند. با توجه به آمار یک شرکت داده کاوی و تحقیقاتی پکن در صنعت اینترنت معاملات سال گذشته 160 تریلیون یوان یا 23.16 تریلیون دلار در چین بوده است.

هر دو شرکت با توجه به رشد این نوع از پرداخت ها قصد دارند هزینه های خرده فروشی را کاهش دهنده و 3 میلیارد یوان معادل 434 میلیون دلار یارانه نقدی را به بازرگانانی که دستگاه های جدید را خریداری می کنند پرداخت نموده و تخفیف های مالی را برای مشتریانی که از این طریق خرید می کنند صرف کنند.

پرداخت های آنلاین با استفاده از تشخیص چهره

هنوز طبق اعلام شرکت های پرداخت در چین آمار دقیقی از تعداد دستگاه های نصب شده نیست اما ماشین های تشخیص چهره در فروشگاه های مواد غذایی و حتی در بیمارستان های این کشور پدیدار شده اند، دستگاه های هر دو شرکت دارای دوربین های سه بعدی برای ثبت جزئیات کافی برای تأیید هویت شده اند.

چین در پیشبرد و توسعه تکنولوژی تشخیص چهره قرار دارد و اکنون در دولت، شرکت ها، کارکنان، شهروندان و حتی نظارت بر دستمال توالت پوشانی یافته است. این دو شرکت میلیون ها دلار هزینه برای خرید شرکت های متخصص در حوزه تشخیص چهره نموده و خود را توسعه داده اند.

به طور مثال کار با یکی از این دستگاه ها بدین صورت است که شهروندان چینی با اتصال یک شماره تلفن و حساب یا حساب های خود به AliPay به سادگی می توانند با این دستگاه ها پرداخت های خود را بدون موبایل و گوشی های هوشمند و با تشخیص چهره انجام دهند.

نگرانی های امنیتی یک مسئله بالقوه برای کاربران محسوب می شود. در یک نظرسنجی که در سال 2018 صورت گرفته است 85 درصد از کاربران که از پرداخت های موبایلی استفاده می کنند مایل به پرداخت از روش های بیومتریک مانند اثر انگشت و شناسایی صورت هستند، اما بیش از 70 درصد از اطلاعات شخصی خود به عنوان بزرگترین نگرانی یاد کرده اند.

پرداخت با استفاده از موبایل در چین

به گفته بعضی از کاربران تکنولوژی تشخیص چهره هنوز در حد لازم یکپارچه نیست. ژانگ لیینگینگ، کارمند 31 ساله شرکت مالی در نانجینگ، می گوید که او در ماه مارس یک بطری آب را با زحمت فراوان با استفاده از ماشین Alipay در ایستگاه قطار پرداخت کرد.

زمان بر بودن شناسایی و تشخیص چهره، آسان نبودن ثبت تصویر در حساب AliPay و یا متصل کردن آن، ضعف در شناسایی در حالت های مختلف و جامعه نبودن را می توان به عنوان بزرگترین ضعف های این سیستم عنوان نمود هرچند در بسیاری از مکان ها این امر میسر شده و در حال استفاده است.

البته در ایران هم شرکت های استارتاپی ایده هایی از این دست را تا جایی که می دانیم در حال اجرا دارند باید منتظر بوده و ببینیم که پرداخت های شخص ثالث تا چه حد در آینده ای نزدیک دچار دگرگونی خواهد شد.

نظر شما چیست آیا این تکنولوژی در ایران جای رشد و نمو دارد؟

منبع: وبسایت WSJ

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.